Tiedote: TPS-Happee-pelin videotarkistus 17.2.2023 - ja tapauksen jälkitoimet

F-liiga on yhdessä pääsarjojen erotuomaritoiminnasta vastaavien henkilöiden kanssa tutkinut paljon puhetta herättäneen TPS-Happee-ottelun videotarkistustilanteen.

Perjantaina 17. helmikuuta pelatussa Ruudun monikameratekniikalla lähetetyssä studio-ottelussa tarkistettiin kolmannessa erässä mahdollinen kotijoukkueen Waltteri Vesterisen riketilanne. Itse ottelussa ei tuomittu jäähyjä – tapaus eteni kuitenkin videotuomarin kautta kurinpitodelegaatiolle, joka langetti TPS-pelaajalle neljän ottelun pelikiellon.

Tapaus on käsitelty tällä viikolla hyvässä hengessä läpi. Samalla on huomattu, että videotarkistusprotokollasta löytyy täsmennettäviä ohjeita tuomareille, jotta jatkossa tuomarit osaavat pyytää oikeat käytössä olevat kuvakulmat päätöstensä tueksi. Kuluvalle kaudelle käyttöön tullut videotarkistusmahdollisuus on pilottihanke ja siinä on kaikilla osapuolilla oppimisen paikkoja.

– Asiaa on käyty läpi erotuomariparin kanssa ja on selvää, että videotarkistuksiin liittyvissä ohjeissa ja koko prosessin perehdytyksessä on puutteita, joista vastuu on sarjajärjestäjällä sekä erotuomaripuolen pääsarjatoiminnasta vastaavilla. Ottelussa on ollut selkeä mahdollisuus tarkistaa tilanne videoiden avulla kaikista käytettävissä olevista kamerakulmista hidastuksineen, mutta tämän toteutus jäi erotuomareilta hieman puolitiehen. Kokonaisuutena vastuu on luonnollisesti myös henkilöillä, jotka ovat käytänteiden kouluttamisen takana, tässä kohden siis myös erotuomaripäälliköllä sekä pääsarjaerotuomaritoiminnan kokonaisvastaavalla, Salibandyliiton pääsarjapäällikkö Joni Toivola avaa.

Samalla on päädytty ratkaisuun, että otteluihin OLS – ErVi (25.2.2023) ja OLS – Happee (26.2.2023) nimetään uudet erotuomarit.  Salibandyliiton erotuomaritoiminnoista vastaavien ja alun perin otteluihin nimetyn erotuomariparin (Johan RönnqvistRami Pitkänen) käytyä keskusteluja asiasta, oli yhteinen tahtotila tehdä erotuomarivaihdot tulevan viikonlopun otteluihin.

Korvaavat erotuomariasettelut:

25.2.2023 OLS-ErVi Rainer Pekkinen – Jani Rein